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WAIDHOFEN/YBBS

1. first prize: "prolog"

team leader: Wolfgang KOELBL (A)

"The jury commended the basic idea of the project given the complex bid: by means of a design prologue, the principles and conditions of the individual competition sites should be re-defined. The prologue not only deals with the specific site and context, but also with typological and proto-typological elements that link social, perceptive and design-specific parameters with the formulation of specific types and actions. The proposal tackles the negative effects of parking space management by means of (unavoidable) underground car parks by introducing a valet parking system, in order to improve the image of Waidhofen. It also refuses to solve the parking problem by digging a hole in the (Hinterberggründe) slope and suggests instead a cheap solution in the extension areas of the existing development. The housing question is dealt with in the light of its communicative and social problems, the proximity of a “cluster” of houses addressing a socially productive added value; the hidden assets of the (Hinterberg) slope are denied by breaking through the boundary.

Shopping on the cinema car park in the form of “shopping foam” focuses on the productive abyss of a hedonistic shopping enclave. Objects such as the RIZ sky bar challenge the “strategic” symbolism of several other Waidhofen programs."

(Excerpt jury report) 

 

"Angesichts der komplexen Ausschreibung würdigt die Jury das Grundkonzept des Projektes: mit einem Prolog zu einem Entwurf sollen die Grundlagen und Bedingungen für die einzelnen Wettbewerbsgrundstücke neu abgesteckt werden. Hierbei geht der „Prolog“ nicht nur auf den spezifischen Ort und Kontext ein, sondern arbeitet mit typologischen und „prototypologischen“ Elementen, die gesellschaftliche, perzeptive und planungstechnische Parameter mit der Formation von spezifischen Typen bzw. Aktionen verknüpfen. So hinterfragt das Projekt prinzipiell die negativen Folgen der (unvermeidbaren) Tiefgaragen-Parkraumbewirtschaftung, um mit einem Valet-Parking das Image Waidhofens entscheidend zu verbessern. Ebenso verweigert es sich der Parklösung im Hang (Hinterberggründe) und schlägt kostengünstigere Lösungen in den ebenen Erweiterungsbereichen der bestehenden Bebauung vor. Die Wohnfrage wird grundsätzlich auf ihre kommunikativen und sozialen Aspekte hin behandelt, die Proximität der „Haufenhäuser“ adressiert sozial-produktiven Mehrwert; heimlichem Reichtum am Hang (Hinterberg) wird die Existenz durch die Öffnung der Grenzen versagt. Das Einkaufen am Kinoparkplatz als Shopping-Schaum thematisiert ganz direkt die durchaus produktiven Abgründe einer hedonistischen Shopping-Enklave. Objekte wie die RIZ-Skybar stellen die Frage einer „strategischen“ Zeichenhaftigkeit bestimmter Programme in Waidhofen zur Diskussion."

(Auszug Juryprotokoll) 

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